السبت، 13 سبتمبر 2008

أنا مسير أم مخير

أنا كنت ناوى – و النية لله – أنى أكتب النهاردة فى موضوع تانى. بس و أنا بفتح الدكان ( قصدى البلوج يعنى) لقيت عندى تعليق شدنى..
طبعا ما كدبتش خبر و بعد ما رديت عليه .. رحت فاتح البلوج بتاع صاحبته..
لقيتها بتتكلم على أنها و بحكم كون أول يوم رمضان الموافق الفاتح من سبتمبر يبقى عيد ميلادها.. ده إستثار فيها الرغبة فى محاسبة النفس عما أنجزته وما لم تنجزه فىما مضى من حياتها.....
وكانت شايفة أنها كان المفروض تخطط لحياتها بطريقة أفضل و ألا تجعل الأيام
تشيل و تحط فيها.. و كانت بكدة ستحقق ما لم تحققه بعد..
أنا فى الحقىقه – بداية كلاسيك لما الواحد يحب الكلام يبقى شكله جامد – بختلف معاها فى الموضوع ده.
فى ناس بتحب تقول أن الإنسان مخير تماما و يقدر يتحكم فى ظروفه و يحقق كل إللى يتمناه – و يأكل حلاوة أو يأكل جاتوه أو يأكل كل إللى يحبوه – و ده كلام غير صحيح على الإطلاق....
و فى ناس تحب تقول إن الإنسان مسير تماما و ليس له يد فيما جرى أو يجرى له.. و ده برضه مش صحيح على إطلاقه.
الكلام ده بيحضر فى ذهنى مثال السيارة الأوتوماتيك و السيارة المانيوال...
لكن أنا شايف أن إحنا نعتبر زى السيارة ال Semi-automatic يعنى نص نص..
فكمثال للأوتوماتيك (المسير يعنى) إحنا مثلا لم نختر أهالينا... و لم نختر قدراتنا العقلية... و لم نختر جيراننا .. و لم نختر بلدنا ... و طبعا الأمثلة لا نهائية.....
و كمثال للمانيوال , نحن نختار أن نعامل الآخرين بالحسنى أو نعاملهم السوء.. نختار أن نجتهد فى دراستنا أو نلعب.. نختار أن نصل رحمنا أو نقطعهم... نختار أن نمد يد العون للأخرين أو أن نتركهم.. و برضه الأمثلة لا نهائية....
أما مثال ال Semi - automatic و هو الأكتر بكتير أنك مثلا تريد أن تكمل دراستك بالخارج لتحضير الماجيستير و ليس معك أجرة التاكسى أو الميكروباس ... فهل هنا يوجد إختيار.. هل يوجد ما تخطط له...
بالطبع يوجد... أن توفر وسيلة لدفع أجرة التاكسى .. و ليس الماجيستير...
إنه خيار بد مما ليس منه بد..................
كنت سابقا ألوم نفسى على ما لم أستطع تحقيقه... كما بدا لى أن صاحبة التعليق تريد أن تفعل...... فقد كنت أيضا أتوقف كل عام .. فى نفس الذكرى ... ذكرى مولدنا إلى الدنيا.....
لا يا صديقتى ..لا
راجعى خياراتك............ ستجدينها خيار البد الذى ليس منه بد....
و كما كان دائما ما يقول لى صديق لى – هاجر منذ زمن ( طفش بالعربى) – أن كل ما علينا أن نختار فقط الخيار الأمثل... .. Best of the Best مما هو متاح لنا...
ووالله سبحانه يقول:" لا يكلف الله نفسا إلا وسعها" .... و يقول :"و هديناه النجدين" صدق الله العظيم.
يا ترى بقى ... أحنا مسيرين و لا مخيرين

هناك 6 تعليقات:

سميرة يقول...

bobbos
انا سعيدة اني اكون اول واحدة تعلق ع البلوج الجاااااامد اوي
بص بقى...
اولاً كلامك جميل جداً ، وانا اتفق معك تماماً ان فيه حاجات في حياتنا مالناش يد فيها زي ولادتنا واهلنا وغيره ، لكن انا اختلف معك ان احنا كبشر مخيرين في حاجات كتير اوي اوي ، وإلا ما وظيفة الثواب والعقاب في الدنيا والاخرة؟ انت كإنسان بتختار من حاجات كتير متاحة ليك وعليك انك تتحمل في النهاية نتيجة اختيارك.
على اساس قدراتك - اللي مالكش يد فيها - حاول تحسن من اختياراتك واكيد ربنا هايكون معاك مادام انت نيتك كويسة.
اما بقى لموضوع الاتوماتيك والsemi فأنا عاوزه اقول لك ان انا بحب العربيات والميكانيكا جدا ، وكان نفسي اطلع مهندسة ميكانيكا ويبقى عندي ورشة كبيييرة ، بس انا للاسف ما اجتهدتش كفاية علشان احقق الحلم دا ، بس الحمد لله على كل حال...
انا اسفة طولت عليك بس الموضوع شدني اوي
انا مازلت مصممة انك مدون جااااامد
تحياتي
رمضان كريم

ولد مصري يقول...

كلامك حِكم يا دكترة

يعني بلا قافيه طالب خايب يجيب 50% في الثانوية العامة يبقى ده طبعا مسير على الكليات العسكرية وبعدين يبقى رئيس جمهورية قد الدنيا

اما طالب تاني تتطلع عينه في المذاكرة يا ولداه ويجيب 100% فده يبقى مخير وطبعا بيختار "تب" وبعدين بعد ما يقعد يدح 6 سنين واهله يبيعوا اللي وراهم واللي قدامهم علشان يجيبولوا هيكل عظمي يتعلم عليه ينتهي بيه الحال إنه يقعد يكتب في المدونات ويسأل أسئلة مالهاش لازمة من أمثال هو النفر مننا مسير ولا مخير

رحمتك بينا يا رب

تحياتي

Bobbos يقول...

سميرة فندم

أنا كدة هاتغر و أتنفخ .. و خايف أفرقع..

دى حاجات على ما قوسوم..

أنا متفق معاكى فى إللى بتقوليه ...
و مختلف معاكى فقط فى موضوع التخطيط ده.. و طبعا ليا أسبابى..

أنا كمان بأعشق العربيات.. لكن ما كانش نفسى أبقى ميكانيكى ..

و ربنا ما يحرمنى من تعليقاتك الحلوة..

Bobbos يقول...

Walad Masry

جبت أنت الفولة..

نحن نعيش فى زمن الهرم المقلوب..

و عشان كدة الهيافة ليها قيمة ..

و إللى له قيمة مش متقدر..

يبقى يقعد يتفلسف زى حالتنا

و أشوفك على خير دايما

هبة النيــل يقول...

يا فندم

أجد قمة العبقرية

هذا الربط

لازم أقول "ايه الدماغ الجامدة دي"

بس جامدة هنا مش بتاعت اللمبي يعني

لاء جامدة يعني متكلفة يا فندم


قصة مسير أم مخير فعلا دي تؤرق الكثيرين

ومن ضمنهم العبد لله اللي هو أنا

بس تصوير عبقري semi automaticدا عجبني

كان ليه دكتور بالجامعة أعده حكيما

قال لي

أن كل انسان أعطي "قطعة أرض" بمساحة معينة

افحت فيها انت على أد ما تقدر


سعيدة بمعرفتي مدونة حضرتك يا فندم

ولو أن هذا الفكر "خســــارة" أنه لا يفرغ ما به اللغة العربية الفصحى

شكرا لك

Bobbos يقول...

ده شرف كبير لى زيارة سعادتك

و الأكتر هو التعليق إللى أنا مش قده

أنا بحب الفصحى و أقدر أكتب بها

بنفس المعنى بس العامية بتنقل روح الكتابة بشكل مختلف
ربما تجعلنا أقرب لأنفسنا لأنها اللغة التى نفكر بها و نتحدث بها.

و عموما شاكر للنصحيحة و ربما يبقى لها نصيب من التنفيذ