الاثنين، 8 سبتمبر 2008

أضف عمرا إلى عمرك

البداية ... خاطر تردد فى نفسى عندما إنتهيت من قراءة كتاب ما.
لقد فرغت من قراءته فى ساعات .. رغم أن أحداثه جرت فى سنين.
كنت خلال هذه الساعات أعيش هذه السنين...
أعدت التجربة مع كتاب ثانـى .. و كتاب ثـالث....
كنت أصـل إلى نفس النتيجة...بل قـل نفس الإحساس...
نعم... لقد إمتزجت بى هذه الأحداث.. حتى كأنى أنا من عاشها... أوعايشها.
لقد اضافت إلى تجاربى و خبراتى... تجارب و خبرات لم أشهدها بنفسى...
ربما لهذا أو لغيره .. حرص كثيرون على كتابة سيرة حياتهم.
فقد وجدنا الأيام لطه حسين و حياة قلم لعباس العقاد و كلمتى للتاريخ لمحمد نجيب و البحث عن الذات للسادات و غيرهم كثير....
كل منهم له نيته لماذا كتب ..
أنا أريد أن أكتب أيضا .. ربما كان لما أكتب فائدة تعود على أحد ما ....
فى موقف ما .. فى زمن ما..
فكلنا راحلون... و جزء منا يريد أن يبقى ...
فهل جزء منا سيبقى .....

هناك 6 تعليقات:

ولد مصري يقول...

أكيد كل كلمة بنكتبها او بنعلمها لولادنا هتفضل

وهتكون شاهد لينا او علينا

ربنا يرزقنا العلم النافع وان نكتب الكلام النافع الذي ينفع كل من يقرأه

موضوع جميل كالعادة

تحياتي

Bobbos يقول...

ربنا يكرمك يا باشا..

أنا مش قد الكلام الكبير دة..

أنا لسه على أدى..

Miss. Sosa يقول...

كلنا بنكتب اما للتخلص من اثقال وهموم تجثم علي صدورنا

او لتوصيل صرخة للاخرين حتى يكفوا عن الاتيان بما يعذبنا ويعكر صفو حياتنا

او لنترك خلاصة تجربة لاولادنا

واذا كنا من اهل العلم والحكمة فنكتب كي يتعلم البشر ويرتقوا بسلوكياتهم

فاكتب فكلنا في حاجة للكتابة

تحياتي

Bobbos يقول...

أولا ألف شكر على زيارتك الكريمة وإن شاء الله نردهالك.. فى الأفراح...

وأتمنى ما تكونش آخر مرة..

ثانيا أنا شايف إن إحنا عندنا فرصة للتعبير عن نفسنا و التواصل أكبر بكتير عن إللى كانت عند إللى قبلنا..

دى فرصتنا ..و المهم نحسن إستخدامها..
و ربنا يوفق..

سميرة يقول...

السلام عليكم
انا متفقة معاك تماماً ان الكتابة هي خلاصة تجربة الاخرين ولازم نستفيد من تجاربهم
لكن من حقنا برضه ان يكون لنا تجاربنا الخاصة اللي لازم نعيشها حتى لو خسرنا فيها لان احنا كل يوم بنتعلم وماحدش بيتعلم ببلاش
لو انت حاسس ان الكتابة شئ بيجلب لك السعادة فأوعى تتوقف عن الكتابة ، اكتب تجربتك علشان كلنا نستفيد.
اه نسيت اقول لك المدونة شكلها كدا هاتبقى جامدة اوي ، ربنا يوفقك
رمضان كريم
تحياتي

Bobbos يقول...

أنا لم أنفى أهمية التجارب الشخصية .. فقط أردت أن أضيف إليها أهمية تجارب الآخرين.. حتى و لو كانت من وحى الخيال..
فأحلامنا جزء مهم منا أيضا..

و بشكر سعادتك على التشجيعة الكبيرة قوى دى..

و ربنا يوفق.